knæklys.. fryser

Knæklys, flourescens, luminescens og lignende

knæklys.. fryser

Postby soul-skater » Sat Apr 22, 2006 21:21

alle har vel hørt den gamle ammestue historie om at man kan ligge knæklys i fryseren, også kan man knække dem igen/de skulle virke igen.

dette er dog lidt rigtigt.. :

jeg prøvede self' selv at ligge det i fryseren, men der skete ikke noget. af en eller anden mærkelig grund, fik jeg lyst til at putte den ind under den varme hane.. and gues what! det begyndte straks at lyse meget kraftigt!, dog kun i en times tid, så mistede det kraften igen.

min storebror siger, at når det køles ned, går reaktionen "baglæns", kan det passe ? :D
soul-skater

Postby ThaSanta » Sun Apr 23, 2006 14:18

I et knæklys ligger der en lille vylinder a glas, som knækkens, når man bøjer knæklyset.. Jeg regner med at der sker en kemisk reaktion, når det væske eller hvad det er, bliver sluppet ud i den aden væske.. :D
/ Lerche
ThaSanta

Postby Kidmose » Sun Apr 23, 2006 15:59

Det er rigtigt at der er en lille ampul som brydes og så sker der en reaktion som afgiver lys,
således tvivler jeg på at man kan knække dem igen.
Måske kan man knuse glasse lidt mere og få noget mere væske til at komme ud og reagere men det har ikke noget med fryseren at gøre.

OBH laver også nogle sjove varme poser som kan bruges igen og igen ved at man koger dem og så aktivere dem ved at trykke på en lille matalplade inde i posen. (Søg evt. Det er diskuteret et sted mener jeg), men jeg tvivler på at man har lavet noget lignende med knæklys.

Jeg mener at jeg har lavet noget med dem der engang var så populære til koncerter o.lign. og en fryser, men jeg kan ikke huske resultatet.

At der sker noget når den kommer under den varme hane er der ikke så meget mærkeligt ved, for varmeenergi har det med at sætte gang i utrolig mange reaktion(Forbrændnings motor, krudt, bål, find selv på flere ;)).
Kidmose

Postby soul-skater » Sun Apr 23, 2006 19:20

jeg tror altså ikke på at man kan knække dem igen :P

men man kan få dem til at gøre det flere gange, så der burde være noget om det ???
soul-skater

Postby MartinII » Sun Apr 23, 2006 21:56

Chemoluminiscerende reaktioner som dem, der findes i knæklys kan foregå på flere forskellige måder, og folkene, der laver knæklysene, skriver ikke på pakkerne, hvilke kemikalier, du bruger. Derfor kan jeg ikke sige, hvordan reaktionen i knæklysene forløber. Fælles for reaktionerne er imidlertid, at produkterne efter reaktionen ligger væsentligt lavere i energi end reaktanterne, og det betyder, at man ikke kan "skrue reaktionen tilbage" uden at tilføre en masse energi. Og selv hvis man tilfører energien, er det ikke sikkert (faktisk usandsynligt), at reaktionen ville forløbe på samme måde i den modsatte retning. Med andre ord, vil man højst sandsynligt ikke kunne få reaktionen til at forløbe, uden at tilsætte nye kemikalier.

At du har fået det til at lyse lidt mere ved at putte det i fryseren, kunne måske forklares med, at knæklyset ikke har været helt dødt, da du kom det i fryseren. Nedkølningen har så stoppet reaktionen, og efter genopvarmningen har reaktionen af en eller anden mekanisk grund haft mulighed for at reagere hurtigere og danne mere lys af gangen.

Der findes reaktioner, man kan få til at forløbe "baglens" ved for eksempel at køle dem ned, men det kræver, at energiniveauerne for reaktanter og produkter ligger tættere på hinanden, så man kan flytte på ligevægten ved at ændre på temperaturen.
Martin II
Kemishow
MartinII

Return to Lysende reaktioner