Krudts brænd-hastighed vs blandingsforhold

Det er forbudt at lave det selv. Indeholder teoretiske overvejelser om emnet!

Krudts brænd-hastighed vs blandingsforhold

Postby mindthomas » Wed Aug 18, 2010 10:53

Hej Kemishow Århus.
Jeg er en 16-årig 2-års studerende på HTX i Holstebro.
Jeg er i gang med et teknologi projekt med hypotesen/problemstillingen om hvilken indflydelse blandingsforholdet i krudt har på brænd-hastigheden.
Vi har på skolen kemikalierne til at fremstille krudtet (Sort-krudt: Kaliumnitrat, svovl/svovlblomme, trækul), og jeg har fået tilladelse til at lave forsøg med forskellige blandingsforhold.
Jeg har tidligere været en flittig læser af jeres side, brevkassen, og forummet her, og ved derfor også de grundlæggende bestanddele af sort krudt. Yderligere har jeg lige bestilt bogen Frede Storborgs bog om Krudt- og fyrværkerikemi.

Men mit spørgsmål til jer er hvordan i vil anbefale at jeg griber dette projekt an. Jeg skal lave en forsøgsrække med krudt, hvor jeg skal finde ud af hvilke hændelser der sker ved forskellige blandingsforhold.
Desuden vil jeg høre om i vil anbefale mig at lave en anden krudt-blanding end sort-krudt til disse forsøg (eks. kaliumnitrat og sukker)

Med Venlig Hilsen
Thomas Jespersen
mindthomas

Re: Krudts brænd-hastighed vs blandingsforhold

Postby Peter I » Fri Aug 20, 2010 22:31

Først den kedelige: Du er på kant med loven, og det skal både du og din lærer vide før du starter på noget.

Den faglige: Der er en pokkers masse faktorer der indvirker på brandhastighed, og mange af dem er ikke helt nemme at kontrollere.

Bare lige de væsentligste:
Indbyrdes forhold af komponenter
kemikaliers renhed
kemikaliers partikelstørrelse
kullets kvalitet, askeindhold og træsort
fugtindhold
tid og grundighed komponenterne er malet sammen med
kornstørrelse
porøsitet i korn
ladningstæthed i afbrændingen (hastigheden varierer enormt med indeslutningen)